2 Mayıs 2012 Çarşamba

Markafoni---Tolga Tatari


Bu haftaki E-Pazarlama dersimizin konukları Markafoni.com’ un kurucu ortaklarından Tolga Tatari.
2008 yılında Ahmet Sarı, Tolga Tatari ve Çağrı Bey tarafından kurulan markafoni bugün Türkiye’ nin en büyük üçüncü e-ticaret sitesi konumundadır. Şirket modeline göre tedarikçiler büyük öneme sahip. Bu yüzden şirketleri tek tek ziyaret ederek tedarikçi sayılarını arttırmakla işe başlamışlar.Zamanında elektronik ürünlere yoğunlaşan internet alışverişin %90’ ını erkekler yapıyorsa da Tolga bey bayanlar için de bir online alışveriş ortamı kurmaya karar vermiyor. Başlangıçta onlara ürün vermeyen firmalar daha sonra kendi ayaklarıyla markafoni.com’a ürün sunmaya geliyor. Markafoni’nin bir diğer sorunu da hızlı büyümeyi organize etmektir. 50-100 kişiyi yönetmekle, 500-1000 kişiyi yönetmek çok farklı olduğu için, arkadaşı Sina Afra’ yı CEO olarak transfer etmeyi başaran Tolga Tatari, profesyonellerle çalışmaya başlıyor. Kuruluşunun ilk haftasında 4 ürün satan markafoni, bugün günde 35000 ürün satıyor. Bütün şirketler grubu olarak 1000’ den fazla çalışanı bulunmaktadır. Türkiye’ de ise 560 kişi çalışıyor ve yaş ortalaması da 25. Türkiye’den yurtdışında da markafoni açma girişiminde bulunan Tolga Tatari, Güney Kore’ deki markafoni’ yi kültürel fark nedeniyle bi süre sonra kapatmak zorunda kalmıtyor.Ayrıca mevcut işletmelerin 80-90% kısmı daha önce kurulan e-ticaret sitesiyle önceden anlaşmış durumunda olduğu için,Tolga bey Güney Kore’de büyük hayal kırıklığına uğramıştır.
İndirimde ürün satışlarının yanında dikey alışveriş modeliyle hizmet vermekteler. Zizigo’ yu ve Doğuş Yayın Grubu’ ndan Enmoda.com’ un %75 ini satın alarak, Türkiye’ nin en büyük e-ticaret holdingi olmak üzereler. Bir süre sonra benzer iş modeliyle trendyol, daybyday, limango gibi firmalar sektöre giriyor.Günümüzde internet ortamındaki perakende sektörünün pazar payı  %3’ tür. Pazarın %80’ i pazardaki 3 büyük oyuncu tarafından yönetiliyor.  Bu pazarda  % 75’ lik gibi büyük bir oran markafoniye aittir.
Tolga Bey pazara ilk girenin çok büyük avantajı olduğunu söylüyor. Şuan piyasada sonu foni’ yle biten çok site olduğunu, kendileri pazara ilk giren oldukları için bir süre sonra markalaşmanın geldiğini söylüyor. İstatistiklere göre Türkiye’ de yaklaşık 40 milyon internet kullanıcısı bulunmakta ve bunların maksimum 6-7 milyonu internetten alışveriş yapmaktadır. Gelişmiş ülkelerde internetten alışveriş yapma oranı %50 civarındadır. Duruma bu açıdan bakıldığında markafoni’ nin büyüme potansiyeli oldukça fazladır.
Markafoninin son istatistiklerine göre, yerli ve yabancı olarak toplam 1100 firma ile çalışmalarını sürdürmektedir. Küçük ve kalitesiz işletmelerin fazla olmasından dolayı, denetim Markafoninin en önemli işlerinden biri sayılır. Eskiden Markafoni şirketlere ürün satmaları için yalvarırken, artık şirketler Markafonida kendi ürünlerinin de satılmasını için tıpış tıpış geliyorlar.
Web site görüntüsü de çok önemli olduğu için, Markofoni sürekli dünyanın en yiyilerini takibe alıyor. “selection, layout & price”.Bu arada yeni karşılaştığımız kavram Layout'u açıklamak isterim. Müşterinin bir ürüne odaklandıktan sorasından başlayarak satın almayı tamamlamaya kadar gerçekleşen faaliyetlerin görüntü olarak müşteriye yansımasıdır.Şirketin 85 kişilik prodüksiyon ekibi, 12 yabancı uyruklu manken ve 15 fotoğrafçının yardımıyla her gün ortalama 2500 adet fotoğraf çekiyor.Yemeksepeti.com'dan farklı olarak,  Markofoni’ nin gelir modeli, komisyon üzerinden değil , satıştan kar etmeye dayanır.
Yatırım kısmına gelirsek, markafoni.com'un ilk yatırımcısı, Skype, Facebook, Xing, Spotify gibi işlerin de ilk yatırımcılarından olan ve dünyadaki en başarılı yatırımcılardan biri olan Klaus Hommels. Tolga Bey, Hommels ile yemek yeme şansını yakalıyor, ve Hommels'i ikna ederek çok kısa bir sürede 300.000 Euro'luk bir yatırım fonu kazanıyor.Tolga Bey, Hommels için "Gözlerimizdeki ışığı görmesi yetti." diyor. Temmuz,2011 MIH-Allegro Markafoni.com'un 70% hissesini satın alıyor. Fakat büyük hissedar şirketin yönetimine herhangi bir şekilde karışmıyor. Sadece senede 2 defa yarı yıllık rapor alıyor. Dolaysıyla şirket yine de eski strateji ve visyonlarına tutunarak yoluna devam ediyor.

Son olarak da Tolga bey aşağıdaki şu cümleyi kurdu ve bu beni ders bünyesinde en çok etkileyen ve hiç de unutmayacağım cümlelerden biri oldu.




"Girişimcilik, günde 20 saat çalışıp, kalan 4 saatte ,rüyanda aynı şeyi görmekten ibarettir."

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder