18 Nisan 2012 Çarşamba

SPORX seminer

Maksimum iletişim Hizmetleri A.Ş. sahibi İlkan Gökyılmaz (ortak kurucu, genel müdür) 98 yılında gerişimciliğe atılıyor. Bugün şirketin markası olan Sporx'e bağlı 40 full time, 100'den fazla kişi part-time olarak çalışıyor . Şirketin esas faaliyetleri: E-içerik, yayıncılık, internet gazeteciliği.
93 İEL , 98 Boğaziçi bilgisayar mühendisliği mezunu olan İlkan Gökyılmaz . Mezuniyetten hemen sonra bir web tasarımı projesiyle işe başlıyor. 3 arkadaş Boğaziçi koskep binasında BIMTEK sirketi kuruyor, bu arada okulun da maddi giderlerden indiriminden faydalanıyor. Fakat daha sonra diğer iki ortağı işi bırakıyor,ve İlkan Gökyılmaz tek başına devam ediyor. Sene 2000 Webaslan, sporFB gibi sitelerin kurulumunda IT ekip şefi olarak işe başlıyor.
Uzun dönem askerlikten sonra, 2005 Haziran superspor.com'u kuruyor, 2007'de de websitesinin adını sporx.com olarak değiştiriyor.
2007 yılında sporx Almanya ligini canlı olarak Türkiye'de internet ortamında yayınlayan ilk firma oluyor. Daha sonra Italya ile anlaşma yapılıyor, fakat yüksek maliyet nedeniyle bu faaliyetler fazla sürmüyor.
Şirket faaliyetinin en yoğun olduğu dönem sektörün özelliğine bağlı olarak 7-8 aylar ( Footbal takımlarında transfer yapılır).Bu alanda da en büyük rakipleri : Ligtv.com, fanatik.com, ajans spor.
2005 den beri yayında futbol ağırlıklı olan sporx, 7/24 çalışan, günde 100-150 haber üreten 20 kişilik içerik ekibine sahip. Şirketin 2 sene önceki 1-2% mobile kullanım günümüzde 15% e ulaşmıştır. Mobile ve internette eş icerikli sunum yapılmıyor. Fakat sporx.com AVEA lig paketinin tek iş ortağıdır. WEBASLAN.COM, FB için özel web haberi sunuyor. 2008’den beri Galatasaray.org’in yönetimini yapıyor. 2004’ten beri Turkcell ile iş ortaklığı yapıyor. Sportx.com/adidas Türkiye iş ortağı.
 Sporx.com Turkiye'deki lig paketinin 50%sini yapıyor. Ana para kaynağı reklam, 75% civarinda olup Içerik bedava sunuluyor. Tekil ziyaretçi sayısı 5 milyon/ay.  Aylık sayfa gösterisi 120 milyon. Alexa Global da içerik sırasında 3113 sırada. Web de 50 sırada olsa bile, ancak mobile uygulamada 20 inci sırada.
Türkiye genelinden bahseden İlkan Gökyılmaz , Turkiye'de internet reklamı/total reklam=5% olduğunu, fakat İngiltere'de internet reklamı>televizyon olduğunu vurguluyor. Turkiye'de 2 footbal dergisi var, Futbol extra  sportx bünyesindedir. Dergi satılıyor, e-ticaret ortamının daha avantajlı olduğu gözlemlendiğinden bu dergiler belki kapatılabilir.
 Site trafiğinin 20%si yurt dışındaki Türkler tarafından sağlandığına değenen İlkan Gökyılmaz,bu ziyaretçilerin yarısının Almanya'dan olduğunu söylledi.Bu yüzden sporx aktif olarak Alman şirketleriyle ortaklık yapmayı düşünüyor. 
Girişimciliğin başlangıçında sporkupon.com olarak yanlış yola giren İlker Gökyılmaz başarısızlığın da tadına varıyor. 2005 sporkupon.com müşterilerden kuponu yazdırıp  getirmelerini istiyor fakat bu dönem pek çok şahsın yazıcısı yoktu.
GERISIMCILIK: İlker Gökyılmaz'a göre Turkiye’de kültürel baskıdan dolayı çok zor. Başarı oranı 10% .Girişimcilerin 35% 2 yılda, 35% 5 yılda, 20% 10 yılda batıyor.  Bunun önemli sebepleri de : yönetim deneyimi, iyi niyetli sadık çalışan, sosyal çevre etkisi vs. 
Detaylara inince, İlker Gökyılmaz girişimcilikte dikkat etmemiz gereken noktaları aşağıdaki gibi maddeliyor:
1. Her konuya hakim olmak gerektiğini söylüyor. Hukuk, vergi , finans , teknoloji, insan yönetimi....
2.Günlük operasyonu soyutlamak lazım. İş büyüyünce üstten baküp uzaktan kontrol etmek, şirketi Yapılandırmak lazım.
3.Super fikir yerine, ortalama-kotu fikir olsun , ama konsantrasyon ve iyi çalişma motivasyonuna sahip ekip tercih edilmeli.

4.Herseyden once Pazar ve işin doğru seçildiğinden emin ol.

5.Kendin beğenmeyen işi müşteriye sunma.

6.Herşeye açık ol, paralel iş paymayı öğren.Kervan yolda düzelir lafı bazen doğrudur.Herhangi bir konuda birinci olmaya çalış.
7.İçe kapanıp çalışmak vs. Networking karakterli çalışma tarzını iyi kombine et.
8.Çalışanı korkutarak değil, sevdirerek motive et. Bu finans ve verimlilik açısından daha iyi olur.
9.Başlangıçta zor olsa da iş ortağı ve çalışanlarına güven.
10.Türkiye'de bankada para almak zor. Finans kaynağı düşünürken aile ve başka kaynaklar daha iyidir.
11.Parak kazanmak DEĞİL başarı ve istihdam yaratmak İŞİNİZİN EN BÜYÜK MOTİVASYONU OLSUN.
12.Bu sektörde reklama ağırlık vermek mantıksız. Word-of-mouth daha verimli olacak.

Daha sonra İlkan Gökyılmaz öğrencilerin ilgili sorularını cevapladı: 
Superspor.com dan sporx.com a niye geçtiniz?
1. daha kısa-- hatırlaması kolay.
2.Eski isimi herkes kullanıyor, gazete , tv sayfalarında da vardır. 2 kelime olduğundan tescil edilemez.  SPORX tescil edilebilir, şirkete özel markadır.
Globallaşma hedefiniz var mı ?
Çok zor. Daha çok Türkiye’ye yoğunlaşırız. Yurtdışında farklılaştırmaya gidiyoruz. Almanya'da sporx.de gib çift dilli hizmet sunmayı düşünüyoruz.
Farklılaştırmak için ne yapıyorsunuz?
Euro2012'ye muhbir gönderip canlı haber yayınlamayı düşünüyoruz. Eger gerçelleşirse, aynı ad altında euro2012.sporx.com web sayfası kurulacak ve müşteriler buradan Euro 2012 'ye ilgili haberleri takip edebilecek.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder