13 Nisan 2012 Cuma

YEMEK SEPETİ

Yemek sepetinin kurucu ortağı Melih Ödemiş 95-99 Boğazici bilgisayar müh. mezunu. Mezuniyetten sonra Citybank da bir sene deneyim amaçlı çalıştıktan sonra, 2001 yılında 5 kişi ortak yemeksepeti.com'u kuruyor. kriz döneminde şirketin büyümesi pek söz konusu olmasa da , internetin yaygın kullanıma sunulmasıyla beraber işleri gittikçe ilerliyor. 
2004 yılında Türk Telecom'un ADSL bağlantısının ailelere kadar hizmet sunması , yemeksepeti.com'un dönüm noktası oluyor.  2001 yılında 5 kişi, aylık 30-40 sipariş alıyorsa, 2005 yılında 5000 sipariş, 2007 yılında 10000sipariş , 2010 da ise 25000 sipariş, bu yıl ortalama 50000 sipariş alıyor.
yemeksepeti.com Türkiye'de hismet sunmakla beraber, Rusya ve Arap Birleşik Emirlikleri'nde de hizmet vermektedir. Bu ülkelerin tercih edilme sebebi, bu iş modelinin özelliğinden kaynaklanıyor. yemeksepeti iş modeli, ülke nüfusunun değil şehir nüfusunun yoğun olduğu mega şehirle için çok uygundur. Örneğin, Moskova, Dubai.

Melih Ödemiş deneyimine dayanarak e-ticaret firma dönümünü şöyle özetliyor:
1-3 yıl arası deneme yanılma dönemi: herşeyi iş içinde öğrenmek lazım. sağlam ekip kurmak ve sabırlı olmak çok önemli.
4-6 yıl arası taktik, değişim dönemi: kurumsallaşmaya yönelmek, çalışanları doğru motive etmeyi öğrenmek lazim.
7-10 yıl arası stratejik yönetim, sağlıklı ,kontrollü büyüme dönemi: yemeksepeti'nin reklam geliri 10%, komisyon geliri 75%, pazarlama geliri 15% .

yemeksepeti kar marjı çok düşük ölçek ekonomili iş modeli olduğundan, komisyon oranı 10% civarında oluyor. çok büyük üyelerden 3-8% civarında komisyon alınıyor.

fiyat konusunda , yemek sepetindeki fiyatlar lokantaların günlük satış fiyatıyla aynı oluyor. yemek sepeti de 3 vardiye 24 saat çağrı merkezi hizmeti vererek müşteri ihtiyacını karşılıyor. 

yemeksepetinin yeni uygulamaya geçirdiği online yardım hizmeti canlı yayında 1 müşteri temsilcisinin 3-5 müşteriye aynı anda hizmet verebilmesini sağlayarak verimliliği arttırıyor.

yemek sepetinin diğer bir yeni uygulaması ,Joker, sedakat seviyesi döşük müşterileri tekrar kazanmak amacıyla geliştirilmiştir. Joker'de 3-5 ay sipariş vermeyen müşteriye özel indirim yapılıyor.fakat bu fiyatlar da belli lokantalar tarafından belli dönemlerde sunuluyor. 

pazarlama stratejisinde, yemeksepeti daha çok word-of-mouth, yani spekülatif sosyal medyayı tercih ediyor. o yüzden reklam pazarlama bütçesini çok düşük tutuyor.

Melih Ödemiş e-ticarete yapılan yatırımların başarı oranının 10% a varmadığını vurgulayarak , biz yeni girişimcilerin başarı hikayesine kadar başarısızlık hikayelerine de odaklanmamızı , böylece dolaylı tecrübe edinip, gereksiz yanlışlardan kaçınmamızı önerdi.

seminer çok keyfli ve güzeldi, buradan Selih Ödemiş'e tekrar teşekkür ediyorum! :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder